Ei en ole kuollut sukupuuttoon tai hautautunut karkkimaan suklaajärveen. En myöskään ole lopullisesti eksynyt hiilariviidakkoon ja liimanatunut sohvaan märiseväksi mytyksi.

Lähellä kyllä oli. Kesä ja lomakausi lipsautti taas syömiset päin sitä kuuluisaa mäntyä ja kaikkia muitakin havupuita. Sitä luulee osaavansa kohtuuden mutta helposti sitä karkaa sinne kohtuuttomuuden luvattuun maahan jossa toinen käsi hamuaa  karkkia suuhun ja toinen käsi pitelee selkää kun taas sattuu. Errare humanun est.

Löysin kaikessa hiljaisuudessa Kukkalaakso.com:n "Haluan olla minä"-haasteen. ( http://kukkalaakso.com/haluan-olla-mina/ ) 

Muutoksia joita sen avulla olen nyt pian 3 viikkoa toteuttanut ovat:

- Aamulla potkaisen päivän käyntiin isolla tuopilla vettä jossa on sitruunaa ja kalaharin suolaa. Olin tämän suolahomman kanssa melko skeptinen, mutta sen olen ainakin huomannut että nyt kun liikuntaa on taas ollut paljon niin ei ole tullut huimausta/rytmipulmia sydämeen jne joita joskus aiemmin on ollut liikunnan lisääntyessä (magnesiumit laskivat normaalin alarajoille).

-Viljat on olleet kohta 3 viikkoa melkein kokonaan pois ruokavaliosta. Sanon melkein koska olen tässä syönyt ravintolassa yhden kevätkääryleen ja kotona yhden pienen palan valkosipulipatonkia.

-maitotuotteiden (etenkin turkkilainen jogurtti) suurkuluttajasta on tullut minimoija. Oon korvannut jogurtin soija-jogurtilla. Sille kyllä etsin yhä vaihtoehtoja koska jotkut lähtee väittää soijan olevan myös kaikkea muuta kun terveyspommi. Kahvissa toimii hyvin mantelimaito ja soijamaitoakin oon kokeillut, samoin soijakermaa.

- Peruna, pasta ja riisi on nou nou. Mut nehän oon ennestään jo tiennyt itselleni ei niin hyviksi tuotteiksi. 

- Lisätty sokeri on ehdoton EI. Työstän vielä päässäni täydellistä sokerittomuutta. Sen aika ei tunnu olevan nyt koska muutoksia on muitakin ensin omaksuttavaksi. Mutta nyt on jo selvää että ei karkkia, ei sokeria kahviin, ei sokeria lisättynä mihinkään. Ei suklaata. Ei kakkuja tai keksejä tms (joissa toki on muutakin josta haluan eroon).

Joku siellä miettii että mitä sitten enää jää syötäväksi? No vaikka mitä.

Paljon kasviksia (on niitä nääs muitakin kun peruna), kalaa ja lihaa sopivasti. Itse en ainakaan niissä pihtaile jos on tosissaan nälkä. (Luomuna tai ainakin marinoimattomana). Kaalista on vallankin tullut suosikki. Onko esim helpompaa ruokaa (ja melko edullistakin) kun paistettu kaali ja (luomu)jauheliha? Pikainen kaalilaatikko. Aivan ihanaa.

Marjoja reilusti. Mustikoita, vadelmia, kirpeämpiä kavereta kanssa.

Kanamuna on erittäin monipuolinen tuote josta itse olen oppinut tekemään esim gluteiinittomia lettuja, aamu"puuroa", munakkaita vaikka mitä. 

Jos iskee ihan kauhee leipähimo niin netti on pullollaan ohjeita jossa viljat korvataan esim psylliumjauheella ja mantelijauheella. Okei osassa käytetään myös esim juustoraastetta (joka taas on maitotuote) mutta nää on niitä kysymyksiä joissa jokainen valinnee itse mikä on pienin paha.

Syötävää siis piisaa kyllä, ja hyvää sellaista. 

Mitä hyvää tästä on seurannut?

painoa on pudonnut noin 2kg vajaassa 3:ssa viikossa, sen enempää nipottamatta. En laske kaloreita, en hiilareita en mitään. Syön 4-5x riippuen onko kuinka nälkä ja kuinka paljon oon fyysisesti kuluttanut päivässä. 

Elokuun lopulla olin kunnossa jossa mun spondyloarthropatia oli niin pahana että lääkkeistä huolimatta särki ranteitakin jo selän lisäksi. Olin pahalla tuulella ja ahdistunut. Turvotti niin kovaa ettei sormukset liikkuneet sormessa ja sukista jäi rantu nilkkoihin. Samoin maha oli kun ilmapallo. kaasupallo jos rehellisiä ollaan. Eikä kyse ollu mistään ilokaasusta tai heliumista. 

Nyt on tosiaan paino pudonnu ja muutenkin olo keventynyt, ja mielialassa on radikaali muutos! Oon taas paljon iloisempi ja positiivisempi. jaksan liikkua ja osallistua. <3 Kolmisen viikkoa sitten kreikan matkan jälkeen itkin koska mun syksyssä ja loppuvuodessa ei ollut muka mitään enää mitä odottaa. Ja sitähän oli hyvä hoitaa mm karkilla.... Nyt oon jaksanut sisällyttää liikuntaa arkeen useampia tunteja viikossa ja jopa pitkään pähkäillyn kuntosalin käytön oon aloittanut.

Edelleenkään mun tarkoitukseni ei ole toteuttaa mitään "laihdutuskuuria", en tähtää ensisijaisesti siihen että pitää olla laiha ja mallin mitoissa ja jotenkin sitä kautta kauneusihanteiden mukainen. Nyt tähdätään terveyteen ja monien vuosien sairastelukierteen jälkeen kropan asettumiseen ja parhaimman vasteen saamiseen lääkkeistä. Jos siinä sivussa paino putoaa niin en toki loukkaannu. Tiedän toki että mulla on hyvin paljonkin turhaa kuormaa joka ei ole hyväksi nivelsairaudessa, mutta en halua enää arvottaa itseäni enkä muita sen perusteella paljonko joku painaa tai onko lihaksia vai pläskiä. KEHORAUHA kokoon katsomatta, jokainen määritelköön ihanne olomuotonsa itse.

Tässä vielä muutamia kuvia nykyisestä arjesta <3.

9869552183_0083cd1456-normal.jpg

"Munapuuroa", elikkä kookospuuroa. Kanamunaa, soijakermaa ja kookosjauhetta/kookosjauhoa. On meinaan hyvää etenkin voisilmän ja kanelin kanssa. Ja helppo tehdä. Nälkä ei oo tänäänkään tullut vaikka noin klo 9 söin tuon setin ja kello on jo yli puolenpäivän.

 

9869515564_c50d6e79bc-normal.jpg

Kaupassa käydään pienet ostokset hakemassa kävellen, pidemmän kautta kurvaten. Omaa aikaa parhaimmillaan.

9869514985_4d5d771798-normal.jpg

maitotuotteiden korvaajat. Alpron soijajogurtti ja mantelimaito. Omegaa kehiin myös, samoin D-vitamiiniä (tuon tuotteen lisäksi myös erikseen). Lisäksi kalkkia purkista, kalaharin suolaa sitruunan kera aamujuomaan. Sitruunatiivistettä ruikin ruokiin ym.